Hygiëne in de tandartspraktijk
Hygiene in de moderne tandartspraktijk is een belangrijk dagelijks item in de praktijkvoering en dient voortdurend aanpast te worden als gevolg van voortschrijdende inzichten en nieuwe voorschriften! Als leidraad voor onze praktijvoering geldt de norm van de Werkgroep Infectie Preventie. Deze werkgroep komt binnenkort met een nieuw rapport en zal dienen als nieuw uitgangspunt voor alle behandel- en hygieneprotocollen binnen deze praktijk.
Verder zijn wij bezig met een instantie welke de praktijk gaat onderzoeken, vervolgens de praktijk constant zal adviseren en begeleiden,opdat ten allen tijden een maximaal hygieneprotocol mogelijk is en dus maximaal haalbare veiligheid voor de patienten en personeel! Het ligt in de bedoeling om de praktijk van een keurmerk te gaan voorzien,opdat het voor patienten transparant en zichtbaar is.
Een cruciale rol voor de moderne tandartspraktijk is weggelgd voor de sterilisatiekamer/ruimte, welke apart gelegen moet zijn en zich niet dient te bevinden in een behandelkamer! De moderne sterilisatieruimte is voorzien van tenminste 1 thermodesinfector (soort van tandheelkundige vaatwasser) en diverse autoclaven, sterilisatoren. Verder dient al deze apparatuur jaarlijks gecontroleerd, gecalibreerd en gevalideerd te worden; rapportages moeten ter inzage liggen voor controle en (de)inspectie! Tenslotte is het uiterst belangrijk dat het assisterend personeel geschoold is in de omgang met deze apparatuur en kennis heeft aan de richtlijnen van het WIP protocol.
![]() |
![]() |
Belangrijke kenmerken van een praktijk met moderne hygiene richtlijnen:
- Dragen van disposable handschoenen, mondkapjes en beschermbrillen door behandelend personeel.
- Sensors dan wel lange handels op zeepdispensers en kranen.
- Strakke goed te reinigen behandelkamer interieur.
- Gebruik van thermodesinfector en autoclaven in de sterilisatieruimte, welke jaarlijks gecertificeerd moeten worden.
- Tandarts en assistentes gevaccineerd tegen Hepatitis B om besmetting van patienten te voorkomen.